no-img
دانلود طرح توجیهی

طرح توجیهی کارافرینی تولیدی چیپس میوه


دانلود طرح توجیهی

ادامه مطلب

طرح توجیهی کارافرینی تولیدی چیپس میوه
zip
آگوست 19, 2014

طرح توجیهی کارافرینی تولیدی چیپس میوه


طرح توجیهی کارافرینی تولیدی چیپس میوه

خشک کردن ( Drying ) یکی از روش های قدیمی برای نگهداری سبزی و میوه است و حتی امروزه با وجود توسعه روش های دیگر ، بسیاری از میوه ها بدین طریق نگهداری می شوند .

  اساس این روش همانا روی این اصل ساده است که میکروارگانیسمهای موجود روی مواد غذائی خشک شده قادر به رشد نخواهند بود ، بدین معنی که این موجودات نمی توانند روی موادی که فعالیت آبی آنها زیر ۰,۶ است رشد کنند . فعالیت آبی ( نسبت فشار بخار آب محصول در یک محیط بسته به فشار آب خالص به همان شرایط ) عامل نشان دهنده قابل اعتمادتری نسبت به مقدار آب موجود برای تعیین مقاومت ماده خشک شده در برابر فساد می باشد . رابطه بین این دو عامل از محصولی به محصول دیگر به طور قابل ملاحظه ای متغییر است . مواد غذائی خشک شده دارای مزیت های خاصی بر دیگر مواد غذائی که به روش های دیگری نگهداری شده اند ، می باشند . این مزایا شامل سبکی و کم حجم بودن محصول و بی نیازی از استفاده از سردخانه جهت نگهداری آنها خواهد بود .

به طور کلی چیپس میوه جات به میوه هایی گفته میشود که قسمت خوراکی آن پس رسیدن به گونه طبیعی رطوبت فراوانی دارد و بخش اعظم این رطوبت با خشک کردن به شیوه های گوناگون برای افزایش عمر نگهداری یا کاربردهای دیگر، از میوه ها گرفته میشود.

خشک کردن میوه جات یکی از روشهای جلوگیری از فساد میکروبی آنهاست . در این روش در اثر کاهش میزان رطوبت ، امکان فساد میکروبی بسیار کم میشود و سرعت دیگر واکنشهای مضر نیز به مقدار قابل توجهی کم میشود.

خشک کردن ضمن اینکه روی محصول اثر حفاظتی دارد وزن و حجم آن را نیز به میزان چشمگیری کاهش میدهد ، در نتیجه از هزینه های حمل و نقل و ذخیره سازی میکاهد . در ضمن خشک کردن در برخی موارد باعث تولید فرآورده هائی میشود که مصرف آنها آسانتر است.

طرح توجیهی کارافرینی تولیدی چیپس میوه

طرح توجیهی کارافرینی تولیدی چیپس میوه

نام و کد محصول (آیسیک)

 طبق اطلاعات بدست آمده از سامانه اطلاعات محصولات صنعتی، معدنی و کشاورزی کد های زیر جهت تولید چیپس میوه بکار می روند.

عنوان

کد آیسیک

میوه خشک به صورت کامل یا اسلایس و قطعه قطعه شده (پیش فرآوری نشده)

۱۵۱۳۴۱۲۳۶۳

میوه خشک (پیش فرآوری شده)

۱۵۱۳۴۱۲۳۸۰

چیپس میوه

۱۵۱۳۵۱۲۴۹۶

انواع میوه و سبزیجات خشک (فرآوری شده یا نشده)

۱۵۱۳۳۱۲۳۶۲

زرد آلو خشک (به صورت کامل یا اسلایس و قطعه قطعه شده)

۱۵۱۳۵۱۲۳۶۴

آلو خشک

۱۵۱۳۵۱۲۳۶۹

سیب خشک

۱۵۱۳۵۱۲۳۷۲

هلو خشک(به صورت کامل یا اسلایس و قطعه قطعه شده)

۱۵۱۳۵۱۲۳۶۵

موز خشک

۱۵۱۳۵۱۲۳۷۷

پرتقال خشک

۱۵۱۳۵۱۲۳۷۵

نارنگی خشک

۱۵۱۳۵۱۲۳۷۶

آناناس خشک

۱۵۱۳۵۱۲۳۷۴

 

شماره تعرفه گمرکی

 

عنوان

تعرفه گمرکی

میوه خشک (پیش فرآوری شده)

۰۸۱۳۵۰۰۰

چیپس میوه

۰۸۱۳۵۰۰۰

زرد آلو خشک (به صورت کامل یا اسلایس و قطعه قطعه شده)

۰۸۱۳۱۰۰۰

آلو خشک

۰۸۱۳۲۰۰۰

سیب خشک

۰۸۱۳۳۰۰۰

هلو خشک(به صورت کامل یا اسلایس و قطعه قطعه شده)

۰۸۰۹۴۰۰۰

موز خشک

۰۸۰۳۰۰۰۰

پرتقال خشک

۰۸۰۵۱۰۰۰

نارنگی خشک

۰۸۰۵۲۰۰۰

آناناس خشک

۰۸۰۴۳۰۰۰

 

شرایط واردات

از لحاظ قانونی محدودیتی برای واردات میوه جات خشک وجود ندارد. محصولات خریداری شده از سایر کشورها جهت کسب مجوز ورود به کشور بر اساس استانداردهای ملی ایران ارزیابی میشوند .

استانداردها

طبق اطلاعات بدست آمده از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران استاندارد های زیر جهت تولید چیپس میوه موجود می باشد.

شماره استاندارد

موضوع

سال چاپ

۵۶۹

روش اندازه‌گیری انیدرید سولفورو در میوه‌های خشک شده

۱۳۴۸

۷۲۱۵

میوه های خشک ـ آیین کار تولید بهداشتی

۱۳۸۱

۳۶۱۲

سیب خشک شده-ویژگیها و روشهای آزمون

۱۳۸۵

۳۹۳۶

گلابی خشک شده-ویژگیها و روشهای آزمون

۱۳۸۶

۴۱۹۸

گیلاس خشک

۱۳۷۶

۲۳۴۱

آلبالوی خشک-ویژگیها

۱۳۸۶

۴۲۹۰

میوه های خشک و خشک شده-تعاریف و نامگذاری

۱۳۸۶

۷۲۱۵

میوه های خشک ـ آیین کار تولید بهداشتی

۱۳۸۱

۱۱۰۷۹

موز خشک شده و چیپس موز -ویژگیها و روشهای آزمون

۱۳۸۷

۱۱۰۸۲

آناناس خشک شده – ویژگیها و روشهای آزمون

۱۳۸۷

۱۱۸۲۸

توت فرنگی خشک شده -ویژگیها و روشهای آزمون

۱۳۸۷

ویژگیهای کیوی خشک

 برگه های کیوی از نظراندازه به سه طبقه درشت , متوسط و ریز تقسیم می گردد..

 ناپذیرفتنیها

عبارتست از عواملی که به هر میزان در نمونه مورد آزمون قابل قبول نیست. که عبارتند از: وجود هر گونه آفت زنده، وجود کپک، مواد خارجی، (بودن مواد خارجی در برگه کیوی چه بصورت آزاد و چه بصورت چسبیده به برگه جزء عوامل ناپذیرفتنی محسوب میگردد)، شن وخاک (بودن شن وسنگریزه در برگه کیوی چه بصورت آزاد و چه بصورت چسبیده به برگه جزء عوامل ناپذیرفتنی محسوب میگردد).

 ویژگیها

:: عاری از هر گونه آفت زنده در کلیه مراحل زندگی باشد

:: عاری از شن وسنگریزه باشد

:: نباید بیش از ۱۲ درصد رطوبت داشته باشد

:: درصورت استفاده از گوگرد , باقیمانده میزان اندریدسولفور (SO2) در برگه کیوی نباید ۰۷/۰% (۷۰۰ پی پی ام) بیشتر باشد .

:: محتوی هر بسته باید از نظر اندازه ,رنگ وستبرا یکنواخت باشد

:: بیشینه درصد وزنی آفت زدگی نباید بیش از ۲ درصد باشد

:: بیشینه درصد وزنی آسیب دیدگی نباید بیش از ۳ در صد باشد

:: بیشینه درصد وزنی نارسی نباید بیش از ۳ درصد باشد

:: بیشینه در صد وزنی آلودگی نباید بیش از ۵/۱ درصد باشد.

:: بیشینه در صد وزنی یکنواختی اندازه نباید بیش از ۸/۰ باشد.

:: بیشینه در صد وزنی یکنواختی رنگ نباید بیش از ۷ در صد باشد

:: بیشینه درصد وزنی یکنواختی ستبرا نباید بیش از ۷ درصد باشد

:: بیشینه درصد وزنی پوسته ودم نباید بیش از ۲/۱ درصد باشد .

ویژگیهای هلوی خشک

:: دارای رنگ، بو و مزه طبیعی رقم خود باشد.

:: بدون آفت باشد.

:: مواد خارجی نباید از ۵/۰ درصد وزنی بیشتر باشد.

:: آفت زدگی نباید از ۵ درصد وزنی بیشتر باشد.

:: آسیب دیدگی نباید از ۱۰ درصد وزنی بیشتر باشد.

:: آلودگی نباید از ۵ درصد وزنی بیشتر باشد.

:: نارسی نباید از ۴ درصد وزنی بیشتر باشد.

:: غیر یکنواختی نباید از ۵درصد وزنی بیشتر باشد.

:: رطوبت برای برگه آفتابی نباید از ۱۵ درصد و برای برگه گوگردی نباید از ۱۸ درصد بیشتر باشد.

:: مانده دود گوگرد نباید از ۵/۱ در هزار بیشتر باشد .

:: میزان مانده سموم نباید از حد تعیین شده از سوی مؤسسه تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی بیشتر باشد.

طبقه بندی

برگه هلو را از دید اندازه به سه طبقه زیر می توان طبقه بندی نمود.

:: طبقه درشت: کمتر از ۲۲ دانه در ۱۰۰ گرم .

:: طبقه متوسط: بین ۲۳ تا ۳۰ دانه در ۱۰۰ گرم .

:: طبقه ریز: ۳۱ دانه و بیشتر از آن در ۱۰۰ گرم .

ویژگیهای گلابی خشک

:: دارای رنگ, بو و مزه طبیعی رقم خود باشد .

:: بدون آفت زنده باشد .

:: آفت زدگی نباید از ۵/۱ درصد بیشتر باشد .

:: مواد خارجی نباید از ۵/۰ درجه بیشتر باشد .

:: نارسی نباید از ۴ درصد بیشتر باشد .

:: آسیب دیدگی نباید از ۱۰ درصد بیشتر باشد .

:: آلودگی نباید از ۵ درصد بیشتر باشد .

:: غیریکنواختی نباید از ۵ درصد بیشتر باشد .

:: رطوبت نباید از ۲۰ درصد بیشتر باشد .

:: دود گوگرد نباید از ۵/۱ در هزار بیشتر باشد .

ویژگیهای زردآلوی خشک

–           دارای رنگ، بو و مزه طبیعی رقم خود باشد.

–           بدون آفت زنده باشد.

–           مواد خارجی نباید از ۱درصد وزنی بیشتر باشد به شرط آنکه شن و سنگریزه نداشته باشد.

–           آفت زدگی نباید از ۱۰ درصد وزنی بیشتر باشد.

–           آسیب دیدگی نباید از ۱۵ درصد وزنی بیشتر باشد.

–           آلودگی نباید از ۸درصد وزنی بیشتر باشد.

–           نارسی نباید از ۲درصد وزنی بیشتر باشد.

–           برگه زردآلو باید حتی الامکان یکنواخت باشد.

–           رطوبت برای برگه آفتابی نباید از ۱۵ درصد و برای برگه گوگردی نباید از ۲۲ درصد بیشتر باشد.

–           دود گوگرد نباید از ۵/۱ در هزار (P.P.M) بیشتر باشد .

–           میزان مانده سموم نباید از حد تعیین شده از سوی مؤسسه تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی  بیشتر باشد.

 طبقه بندی

–           برگه های زردآلو را از نظر اندازه (ریزی و درشتی) به شرح زیر می توان طبقه بندی کرد:

–           برگه زردآلوی درشت  تا تعداد ۲۱۵۰ دانه در ۵۰۰ گرم.

–           برگه زردآلوی متوسط  از تعداد ۱۵۱ دانه تا ۲۰۰ دانه در ۵۰۰ گرم.

–           برگه زردآلوی ریز  تعداد ۲۰۱ دانه و بیشتر از آن در ۵۰۰ گرم.

ویژگیهای سیب خشک

–           دارای رنگ, بو و مزه طبیعی گونه خود باشد.

–           آفت زدگی نباید از ۵/۱ درجه بیشتر باشد.

–           نارسی نباید از ۴ درصد بیشتر باشد .

–           آسیب دیدگی نباید از ۱۰ درصد بیشتر باشد .

–           آلودگی نباید از ۵ درصد بیشتر باشد .

–           غیریکنواختی نباید از ۵ درصد بیشتر باشد .

–           رطوبت نباید از ۱۸ درصد بیشتر باشد .

بسته بندی میوه جات خشک

۱- بسته بندی باید به گونه ای باشد که حفاظت صحیح و کامل از کالا را در برابر هر گونه آسیب طی مراحل نگهداری و ترابری فرآورده تأمین نماید.

۲- میوه جات خشک را می توان در کارتن یا جعبه با استفاده از کاغذ مومی یا نایلکس یا بسته های پلاستیکی مناسب و مجاز بسته بندی نمود. اگر از کارتن بهره گیری شود باید ویژگیهای آن با استاندارد ملی ایران به شماره ۳۶ مطابقت داشته باشد و اگر از جعبه چوبی « ویژگیهای کارتن جهت خشکبار » استفاده می شود باید ویژگیهای جعبه چوبی با استاندارد ملی ایران به شماره ۱۰۳۵ « به چوبی جهت صادرات خشکبار» مطابقت داشته باشد.

۳- لوازمی که برای بسته بندی به کار برده می شود باید سالم، نو، تمیز، خشک و بدون هر گونه آلودگی و بوی نامطبوع باشد.

۴- وزن خالص هر بسته نباید از ۱۰ کیلوگرم بیشتر باشد.

۵- همه بسته های یک بهر باید از دید چگونگی بسته بندی، رنگ، اندازه، وزن و محتویات آن یکنواخت باشد.

نشانه گذاری

نشانه های زیر باید روی هر بسته با خط خوانا و پاک نشدنی به زبان فارسی و در صورت صدور به زبان انگلیسی و یا به زبان کشور خریدار نوشته ، بر چسب ویا الصاق گردد :

–           نام و نوع کالا

–           وزن خالص محتوی ( کیلو گرم یا گرم )

–           نام و نشانی بسته بندی کننده یا صادر کننده کالا و نشانه تجارتی

–           ذکر عبارت محصول ایران

–           تاریخ تولید یا بسته بندی (روز، ماه، سال )

–           تاریخ انقضای قابلیت مصرف (روز، ماه، سال )

–           سری ساخت

–           ذکر شرایط نگهداری (دما، رطوبت )

–           کد بهداشتی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول تاثیر میگذارند که برخی از آنها در ذیل شرح داده شده است:

۱- قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزینه های متغیر تولید می باشد و نقش عمده ای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.

۲- منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و کانونهای مصرف محصول، هزینه های مربوطه را تحت تاثیر قرار میدهد.

۳- نوع تکنولوژی مورد استفاده از طریق تاثیر بر سرمایه گذاری، کیفیت محصول تولید شده و میزان ضایعات و … بر قیمت فروش محصول موثر است.

۴- هزینه های نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مستقیم بر هزینه های متغیر تولید و قیمت تمام شده محصول دارد.

۵- ظرفیت تولید واحد بر روی قیمت فروش محصول موثر است . به این ترتیب که افزایش ظرفیت تولید از طریق سرشکن نمودن هزینه های سربار باعث کاهش قیمت تمام شده محصول میگردد. با توجه به نکات مذکور، قیمت فروش محصول تولید شده علاوه بر اینکه باید هزینه های تولید را تامین نماید، باید در حدی باشد که بتوان سهمی از بازار را بدست آورد. همچنین در صورتی که صادرات محصول تولیدی نیز مد نظر باشد، قیمت گذاری باید به نحوی باشد که رقابت با تولید کنندگان خارجی امکان پذیر باشد. در حال حاضر با توجه به استعلام قیمت صورت گرفته، قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم چپس میوه جات حدود ۱۵۰۰۰۰ ریال میباشد . البته از آنجا که چیپس میوه جات ترکیبی شبیه به آجیل دارد و از انواع محصولات خشک شده در این ترکیب استفاده میشود، لذا قیمت نیز تابع ترکیبات آن خواهد بود.

لازم به توضیح است، مراجع رسمی که اطلاعات دقیقی از قیمت انواع میوه جات خشک را جمع آوری و ارائه کنند وجود ندارد و قیمت های فوق به طور میانگین و از طریق استعلام از شرکت های تولید کننده بدست آمده است.

بر اساس اطلاعات منتشر ششده توسط سازمان جهانی خواربار و کشاورزی، متوسط قیمت جهانی میوه جات خشک در سال ۲۰۰۴ میلادی، ۲۷۷۷۴ دلار به ازای هر تن بوده است . بر همین اساس متوسط قیمت زردآلوی خشک ۳۲۷۹۱ دلار به ازای هر تن بوده است.

توضیح موارد مصرف و کاربرد

میوه جات خشک شده مورد بررسی در این طرح (چیپس میوه جات) به شکل اسلایس، خلال، حبه یا دانه کامل خشک ، در دسته خشکبار و آجیل قرا گرفته و به عنوان تنقلات مصرف میشود . البته بعضی میوه جات خشک مانند آلو مصارف غذایی نیز دارند.

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

سایر انواع میوه جات خشک مانند کشمش ، مغزها و دانه های آجیلی و سایر تنقلات مانند چیپس سیب زمینی و انواع غلات حجیم میتوانند کالای جایگزین این محصول محسوب شوند. فراوانی انواع تنقلات و قرار گرفتن آنها در برنامه غذایی مردم، استفاده از میوه جات خشک را که به لحاظ ارزش غذایی در سطح بالاتری قرار دارند، تحت تاثیر قرار میدهد در حالی که جایگزین شدن تنقلاتی که از نظر ارزش تغذیه ای چندان غنی نیستند و باعث تغییر ذائقه افراد نیز میشوند، به جای فرآورده هایی باارزش غذایی قابل توجه مانند انواع میوه جات خشک، میتواند اثرات سوئی بر سلامت افراد جامعه داشته باشد . میوه جات خشک علاوه بر اینکه غنی از فیبر، انواع ویتامین ها، سدیم، پتاسیم و سایر املاح مورد نیاز بدن انسان است، باعث بهبود فرآیند متابولیسم در بدن و در نتیجه جذب عناصر ارزشمند در بدن میشود . از اینرو فراهم آوردن زمینه برای شناساندن ارزش غذایی و تشویق مردم به استفاده از این دسته تنقلات میتواند در سلامت جامعه نقش موثری داشته باشد.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

اهمیت اقتصادی توسعه صادرات میوه جات خشک شده، توزیع نامناسب منابع غذائی و انواع محصولات کشاورزی و فصلی و منطقه ای بودن تولید بسیاری از محصولات در جهان از جمله دلایل اهمیت خشک کردن میوه جات میباشد. همچنین نیاز بیش از حد بعضی از کشورها به اینگونه محصولات بدلیل شرایط خاص اقلیمی آنها و همچنین هزینه بالای حمل و نقل سبزیجات و میوه جات تازه و محدود بودن زمان نگهداری آنها دلایل دیگر این امر و بیانگر اهمیت این محصول در دنیای امروز است.

از طرف دیگر بهینه سازی شرایط کیفی محصولات و شرایط خشک کردن از لحاظ کاهش میزان انرژی مصرفی و کاهش الودگی محصولات خشک شده نیز حائز اهمیت است. خشک کردن مواد غذائی یکی از روشهای جلوگیری از فساد میکروبی آنهاست. در این روش در اثر کاهش میزان رطوبت ماده غذائی،امکان فساد میکروبی بسیار کم میشود وسرعت دیگر واکنشهای مضرنیز به مقدار قابل توجهی کم میشود. خشک کردن ضمن اینکه روی محصول اثر حفاظتی دارد وزن و حجم آن را نیز به میزان چشمگیری کاهش میدهد، در نتیجه از هزینه های حمل و نقل و ذخیره سازی میکاهد. در ضمن خشک کردن مواد غذائی اغلب باعث تولید فراورده هائی میشود که مصرف آنها راحت تر و آسانتراست.

طرح توجیهی کارافرینی تولیدی چیپس میوه مناسب برای:
– اخذ وام بانکی از بانک ها و موسسات مالی اعتباری
– گرفتن وام قرض الحسنه خود اشتغالی از صندوق مهر امام رضا
– ارائه طرح به منظور استفاده از تسهیلات بنگاه های زود بازده
– گرفتن مجوز های لازم از سازمان های دولتی و وزارت تعاون
– ایجاد کسب و کار مناسب با درآمد بالا و کارآفرینی

فرمت فایل:Microsoft word
تعداد صفحات:۶۲

۱۰,۰۰۰ تومان – خرید



درباره نویسنده

admin 1774 نوشته در دانلود طرح توجیهی دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *